نکاتی در رابطه با ورود ایران به لیست سیاه FATF

 

نکته اول:با توجه به تحریم‌های نفتی، انسدادهای بانکی‌ و کاهش شدید منافع اقتصادی ایران در ظرفیت‌های برجام در اثر تسلیم اروپایی‌ها در مقابل فشارهای آمریکا قبل از تصمیم اخیر FATF، تاحدودی حرف‌های رئیس‌کل محترم بانک‌مرکزی مبنی عدم تاثیر این رویداد بر بازار ارز و تجارت خارجی کشور قابل فهم است.

پیرامون نکته دوم میتوان گفت:با توجه به تجربه تنوع و گستردگی انواع تکانه‌های سیاسی، اقتصادی و منطقه‌ای در یک و نیم سال اخیر، به‌نظر می‌رسد تاثیرات تکانه ناشی از ورود ایران به لیست سیاه FATF بر بازار ارز و بازار دارایی‌ها در کشور پردامنه نخواهد بود و در مدت زمان کوتاهی مدیریت خواهد شد.

همچنین در رابطه با نکته سوم میتوان گفت: در مقیاس خرد، تعاملات اقتصادی کارگزاران اقتصادی کشور با طرف‌های خارجی در سطح بین‌المللی با افزایش هزینه مبادلات و کندی فرآیندها مواجه خواهد شد.

در نکته چهارم نیز داریم: با توجه به اینکه FATF یک تشکیلات بین‌المللی بوده و چین و روسیه هم از اعضای آن و ملزم به رعایت مصوبات آن هستند آمریکایی‌ها تلاش خواهند کرد با کارت FATF تحریم‌های ایران را به سمت بین‌المللی کردن سوق دهند.

نکته پنجم: ممکن است اقدامات مقابله جویانه FATF در برابر ایران پس از ورود به لیست سیاه، نیازهای ارزی و گردش مالی حساب‌های بانکی کارگزاران اقتصادی در مقیاس خرد در خارج از کشور را با مشکلاتی مواجه نماید. این می‌تواند منجر به قاچاق و انتقال هرچه بیشتر فیزیکی ارز و سایر دارایی‌های با قابلیت نقدشوندگی بالا به خارج کشور از مسیرهایی شود که قابل مانیتور کردن نیستند.

لذا میتوان گفت: ابعاد ورود ایران به لیست سیاه FATF حقوقی، سیاسی و اقتصادی خواهد بود. لذا برای کاهش تبعات آن لازم است در یک تحلیل منسجم و فراگیر همه ابعاد ماجرا با واقع‌گرایی بررسی و تدابیر متناسب در نظر گرفته شود.